wprowadzony na podstawie:
1. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami),
2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 grudnia 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz publicznego przedszkola (Dz. U. Z 2000r. Nr 2, poz. 20),
3. rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego ( Dz. U. Nr 2 z dn. 17 stycznia 2000r. poz. 18)
NAZWA PRZEDSZKOLA, SIEDZIBA, OSOBA PROWADZĄCA
§ 1
Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Niepubliczne „U Cioci Gosi” – zwane dalej przedszkolem
§ 2
Siedzibą Przedszkola jest budynek położony w Warszawie przy ul. Obozowej 85 wraz z terenem przyległym, stanowiącym własność Dzielnicy Wola.
§ 3
Osobą prowadzącą przedszkole jest pani mgr. Małgorzata Korzeb
§ 4
· Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego zgodnie z przepisami prawa.
· Zadania dydaktyczno –wychowawcze i opiekuńcze realizuje z uwzględnieniem wspomagania rozwoju w tempie indywidualnym dla każdego wychowanka jak również wspomaga rodzinę w: wychowaniu dziecka, kształtowania postaw dziecka w relacjach do innych ludzi, kształtowaniu poczucia przynależności narodowej, wrażliwości emocjonalnej i przygotowaniu go do podjęcia nauki w szkole.
· Zadania dydaktyczno- wychowawcze realizuje odpowiednio do wieku dzieci i ich potrzeb, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
1. nauczyciel sprawuje opiekę nad dziećmi od chwili powierzenia ich nauczycielowi do czasu odebrania ich przez rodziców, prawnych opiekunów lub osoby uprawnione zapewniające pełne bezpieczeństwo;
2. opiekę nad grupą dzieci poza terenem przedszkola sprawuje nauczyciel i wyznaczona osoba;
3. w czasie wycieczki do innej miejscowości opiekę nad grupą 10 dzieci sprawuje 1 osoba dorosła
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 5
1. Organem przedszkola jest: dyrektor przedszkola
2. Dyrektorem jest osoba prowadząca Przedszkole tj. pani mgr Małgorzata Korzeb lub osoba przez nią powołana
§ 6
Dyrektor przedszkola posiada pełne kompetencje w:
a) bieżącego zarządzania przedszkolem,
b) reprezentowaniu placówki na zewnątrz,
c) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników
§ 7
1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
2. Arkusz organizacyjny zatwierdza osoba prowadząca przedszkole
3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
a) czas pracy poszczególnych oddziałów w ciągu roku
b) ogólną liczbę godzin pracy przedszkola w ciągu dnia
c) obowiązujące terminy przerw w pracy przedszkola
d) dni ustalone z rodzicami dzieci jako wolne.
e) liczbę pracowników i ich zadania
4. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców lub prawnych opiekunów.
5. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 8
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np.: według potrzeb, zainteresowań, uzdolnień .
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 22
3. Jedną grupą opiekują się dwie nauczycielki (na zmianę) oraz jedna pomoc nauczycielki.
4. Przedszkole jest jednostką składającą się z trzech oddziałów zlokalizowanych w jednym miejscu.
§ 9
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli i Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci.
2. W ramach zajęć przedszkole zapewnia:
– zabawy i zajęcia z elementami pracy
– pobyt dziecka na powietrzu
– udział w przedstawieniach teatralnych oraz imprezach okolicznościowych
– realizacje programu nauczania „zerówki” dla dzieci w wieku 6 lat
– specjalistyczna opiekę logopedy i psychologa.
3. W Przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe: rytmika z elementami gimnastyki korekcyjnej, nauka języka obcego. Czas tych zajęć jest dostosowany do indywidualnych możliwości rozwojowych dzieci i może wynosić:
– z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 20 minut
– z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
Zajęcia dodatkowe realizują osoby wykwalifikowane spoza stałego personelu przedszkola.
4. Dokumentację przedszkola stanowi dziennik zajęć dla każdego oddziału, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej w danym roku szkolnym.
ZADANIA PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§ 10
W Przedszkolu zatrudnia się: dyrektora, nauczycieli i personel pomocniczy
Dyrektor przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
a) organizację pracy w przedszkolu;
b) zatrudnianie i zwalnianie pracowników, oraz ustalenie podziału czynności.
c) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad realizacją programu i w stosunku do zatrudnionych nauczycieli;
d) dydaktyczny i wychowawczy poziom placówki;
e) sprawowanie opieki nad powierzonymi dziećmi oraz zapewnienie warunków bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
f) kontakty z rodzicami w celu rozpoznania potrzeb rozwojowych dziecka, ustalania form współpracy w procesie wychowawczym;
Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą.
Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
Nauczyciel ma obowiązek :
– stwarzać warunki wspomagające rozwój emocjonalny dziecka, jego zdolności i zainteresowania
– współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno – dydaktyczną, zdrowotną.
– prowadzić dokumentację pedagogiczna dotyczącą oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami
– otaczać indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków w celu:
poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
ustalania form pomocy w działalności wychowawczej wobec dzieci
włączenia ich w działalność przedszkola.
Nauczyciel ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, lub specjalistycznych placówek oświatowych.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by nauczyciel prowadził oddział dzieci przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
Szczegółowy zakres obowiązków oraz zasady wynagradzania nauczyciela ustala dyrektor przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym.
Pracownicy obsługi – zatrudnienie w przedszkolu pracownicy obsługi mają za zadanie zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości.
Szczegółowy zakres obowiązków pracowników obsługi oraz zasady wynagradzania ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
§ 11
1. Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo:
– uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
– wyrażania i przekazywania osobie prowadzącej przedszkole i organowi stanowiącemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola,
– uczestniczenia w uroczystościach i wycieczkach organizowanych przez przedszkole,
3. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze powinny być realizowane na bieżąco, w zależności od indywidualnego rozwoju dziecka i zaobserwowanych postępów w jego rozwoju.
4. Nauczyciel prowadzi obserwację pedagogiczną dzieci mającą na celu zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. Obserwacje pedagogiczne są dokumentowane, a ich treść jest przedmiotem analizy wraz z dyrektorem i rodzicami (opiekunami prawnymi). Obserwacja pedagogiczna stanowi dla nauczyciela kierunek współpracy z rodzicami i specjalistami.
5. Nauczyciel utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
· poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
· ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
· włączenia ich w działalność przedszkola
· zaznajomienia rodziców z zasadami funkcjonowania przedszkola wynikającymi z programu wychowania w przedszkolu.
6. Nauczyciel współpracuje z rodzicami przez:
– utrzymanie kontaktu indywidualnego w sposób nie powodujący zakłócenia pracy nauczyciela
– prowadzenie spotkań z udziałem dyrektora lub specjalistów.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 12
· Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. W indywidualnych przypadkach przyjmowane są dzieci poniżej 2,5 lat.
· Dziecko uczęszczające do przedszkola ma prawo do:
– właściwie zorganizowanej opieki wychowawczo-dydaktycznej uwzględniającej zasady higieny pracy umysłowej
– ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, oraz ochrony i poszanowania godności osobistej
– życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym
– uwzględnienia indywidualnych potrzeb zdrowotnych i religijnych
· Do obowiązków dzieci należy:
– dbanie o porządek w sali np. sprzątanie zabawek (w miarę możliwości)
– przestrzeganie poleceń nauczyciela i wychowawcy
– zachowanie porządku i ładu w czasie zajęć i zabaw
– szacunek wobec innych dzieci w przedszkolu.
· Wszystkie dzieci maja prawo do jednakowego traktowania bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie lub stan majątkowy rodziców.
· Wszystkie dzieci objęte są ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z a ubezpieczenie roczne pokrywają rodzice dodatkowo.
· W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi medyczne bez uprzedniego porozumienia z rodzicami – z wyjątkiem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
· W razie powzięcia podejrzenia o nieprzestrzeganiu praw dziecka przez rodziców lub opiekunów dziecka prowadząca przedszkole może powiadomić właściwe instancje.
PRZYJĘCIE I SKREŚLENIE Z LISTY
§ 13
· Dzieci przyjmowane są od marca danego roku, według kolejności zgłoszeń, aż do wyczerpania miejsc. W przypadku zgłoszenia się większej ilości dzieci niż założona liczba w grupach wiekowych otwierana jest lista rezerwowa, a na zwalniające się miejsca w ciągu całego roku szkolnego przyjęć do przedszkola dokonuje dyrektor lub zastępca.
· Przedszkole zawiera umowy cywilno-prawne z rodzicami na okres 12 miesięcy lub inny na warunkach stanowiących treści umów.
· Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadku:
– stwierdzenia, że zostało przyjęte do innego przedszkola,
– zalegania z opłatą za przedszkole dłużej niż 1 miesiąc
– zatajenia przez rodziców informacji o stanie zdrowia dziecka uniemożliwiającego prawidłowy proces wychowania i kształcenia w grupie przedszkolnej
– naruszenia przez rodziców zasad harmonijnej współpracy z placówką i innymi rodzicami
– nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu przez okres dłuższy niż 1 miesiąc.
· Skreślenie dziecka z listy następuje w drodze pisemnej z zachowaniem trybu odwoławczego do dyrektora Przedszkola.
FINANSOWANIE PRZEDSZKOLA
§ 14
· Podstawowym źródłem finansowania działalności przedszkola są opłaty umowne wnoszone przez rodziców dzieci co miesiąc.
· Dodatkowym źródłem finansowania działalności przedszkola mogą być dotacje z budżetu gminy na zasadach określonych w art. 90 Ust.
· Działalność finansowa przedszkola prowadzona jest w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 26 lipca 1991rr. O podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. Ust. Nr 80. Poz. 350/ z późniejszymi zmianami w formie zryczałtowanej.
§ 15
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Niniejszy statut nadaje placówce osoba prowadząca przedszkole niepubliczne mgr Małgorzata Korzeb.
3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy.
4. Wszelkie zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.